Voordat u begint
Om deze stappen te volgen heeft u een account nodig.
Een nieuwe account aanmaken is gratis en u heeft alleen een geldig e-mailadres nodig.
Selecteer het juiste type agenda
Klik op Nieuwe agenda in het menu aan de rechterzijde van uw Dashboard.
U komt dan vervolgens op de Nieuwe Agenda Wizard. Hier wordt u eerst gevraagd om te kiezen tussen een Resource, Capaciteit of Service agenda.
Voor de rij is de resource agenda een goede keuze, maar het is ook mogelijk een ander type te gebruiken. Kies echter “Resource” als u deze handleiding wilt volgen.
Kies hoe gebruikers toegang krijgen tot de agenda
Vervolgens wordt u gevraagd of klanten moeten inloggen voor toegang tot de rij of niet.
Wij kiezen “Geen login nodig”, omdat dat het makkelijkst is voor klanten. Als u ervoor kiest om een account aan te maken, is dat voor hen iets meer werk, maar kunnen ze later wel hun afspraak aanpassen.
Bepaal hoeveel klanten u per tijdslot wilt inplannen
Voor dit voorbeeld kiezen wij één klant per tijdslot.
In een volgende stap wordt u gevraagd om de grootte van een tijdslot te definiëren.
Dus u kunt, bijvoorbeeld, kiezen om 10 kleine tijdslots te maken van elk één minuut voor elk één klant of u kunt 10 minuten tijdslots maken voor 10 klanten per keer.
Beide bieden dezelfde capaciteit. Als u het nog niet zeker weet, kies dan één van de opties en dan kunt u het later altijd nog veranderen.
Geef uw agenda een naam
De naam van uw agenda in combinatie met de naam van uw account is de URL die klanten in hun browser zullen zien als zij de agenda gebruiken. Kies een korte, beschrijvende, naam voor uw agenda, zoals bijvoorbeeld de naam van uw winkel en klik dan op Volgende Stap.
U kunt dit later nog aanpassen, maar weet dan wel dat de URL van de agenda ook zal veranderen.
Geef beschikbaarheid aan
Geef de lengte aan van de afspraken. Wij kiezen hier voor 5 minuten en vink het vakje Alle afspraken hebben dezelfde vaste lengte aan. Onder het kopje Welke begintijden zijn mogelijk voor afspraken? Selecteer Er zijn specifieke begintijden, namelijk: en kopieer het volgende: *:00, *:05, *:10, *:15, *:20, *:25, *:30, *:35, *:40, *:45, *:50, *:55
Met deze limieten laat het systeem een betere interface zien voor het kiezen van een tijd.
Maak aanpassingen, zodat het eruitziet als een rij
Door op Voltooien maakt u een lege agenda die gelijk online staat. We gaan nu nog enkele aanpassingen maken om deze agenda geschikt te maken voor ons doel.
Klik op Configureren en selecteer het tabblad “uiterlijk” Bij de optie “Verticale afmeting voor dag- en weekoverzicht” kies de optie “10min/interval”.
Onder het kopje “Welke overzichten moeten beschikbaar zijn?” deselecteer het “Maandoverzicht” en kies “Beschikbare tijd” als standaard optie. Klik vervolgens op “Wijzigingen opslaan” onderaan de pagina.
Ga vervolgens naar het “Proces” tabblad en selecteer de velden die u wilt dat de klanten invoeren.
Wij stellen “Naam” in als verplicht en stel alle andere opties in als “Niet vragen”.
Als u het e-mailadres en telefoonnummer van uw klanten wilt ontvangen dan kunt u dat hier aanpassen.
Onder het kopje “Wat gebeurt er nadat de klant een reservering heeft afgerond?” kies “Stuur de klant naar een URL” en voer daar de link naar uw website in.
Het liefst is dit een pagina met een bedankbericht.
In onze voorbeeld app sturen wij klanten naar een pagina dit de rij laat zien. Maar dit is niet altijd even praktisch, omdat de namen van klanten verborgen zijn.
Tot slot gaat u naar het “Toegang” tabblad en onder het kopje “Kan een gebruiker de details zien van reserveringen die door iemand anders gemaakt zijn?”
kiest u “De agenda toont geen details, ook het verleden wordt verborgen”. Voor een winkel is dit de meest logische keuze voor privacy redenen, maar als u dit gebruikt voor een kantoor waar mensen elkaar kennen kunt u er ook voor kiezen om wel de namen te laten zien.