Single sign-on voor Joomla! websites
Deze pagina legt uit hoe u een SuperSaaS agenda kunt integreren in een Joomla! website zodanig dat gebruikers die zich al hebben aangemeld op uw Joomla site niet opnieuw hoeven in te loggen. Om dit te kunnen doen dient u eerst een SuperSaaS account aan te maken.
Joomla gebruikersnamen in uw SuperSaaS agenda gebruiken
De Joomla SuperSaaS plugin toont een knop met een tekst zoals “Reserveer nu” waar de gebruiker op kan klikken zodat hij automatisch ingelogd wordt met zijn Joomla! gebruikersnaam bij uw SuperSaaS agenda.
De knop die door de plugin gegenereerd wordt, stuurt de gegevens uit uw Joomla database mee, en zorgt ervoor dat dezelfde gebruiker in uw SuperSaaS database wordt aangemaakt, of indien nodig bijgewerkt. Dit voorkomt dat uw gebruikers twee aparte gebruikersnamen hebben en twee keer zouden moeten inloggen.
Installatie en configuratie van de plugin in Joomla!
-
Installeer de plugin. Op de Joomla Administratie pagina gaat u naar Extensies>Extensiebeheer en vult u deze URL in onder het kopje “Installeer vanaf URL”:
- Voor Joomla 3.2+ kiest u de optie Installeren vanaf Web en zoek naar “SuperSaaS”
- Voor Joomla 3.1 kiest u de optie Installeren vanaf URL en vult u deze link in: https://static.supersaas.net/plugins/plg_supersaas_joomla_12.zip
-
Vul vervolgens het gedeelte aan de rechterkant in onder het kopje Parameters:
- SuperSaaS accountnaam – Dit is de naam van uw account (niet uw e-mailadres)
- SuperSaaS API key– De API key van uw SuperSaaS account kunt u vinden onderaan de pagina Accountbeheer
- Agendanaam of URL – U kunt hier de naam van een agenda opgeven, of u kunt een volledige URL opgeven als u de gebruiker op een specifieke pagina wilt laten uitkomen
- Eigen domeinnaam – Als u een eigen domeinnaam heeft gemaakt die naar uw agenda wijst dan kunt u die hier invullen om te zorgen dat deze ook gebruikt wordt door de knop
Joomla! plugin installeren
In Joomla! 3.2+ is de SuperSaaS plugin eenvoudig te installeren met de “Installeren vanaf Web” optie.- Kies de tab “Installeren vanaf Web”
- Zoek naar “SuperSaaS”
- Selecteer “SuperSaaS” in het overzicht
- Klik op de groene “Installeer” knop
- Volg de instructies bij punt 2 hierboven
Uw SuperSaaS account instellingen aanpassen zodat die met de plugin werkt
Uw Joomla! database is leidend, wat betekent dat veranderingen in de database van uw Joomla! site door worden gegeven naar SuperSaaS, maar niet de andere kant op. Daarom is het aan te raden om gebruikers hun gegevens niet te laten aanpassen in SuperSaaS omdat dat makkelijk tot verwarring leidt. Als een gebruiker bijvoorbeeld zijn wachtwoord zou mogen wijzigen in SuperSaaS dan zou hij zich waarschijnlijk niet realiseren dat zijn Joomla! wachtwoord dan nog hetzelfde is. Om dit te voorkomen moet u de volgende wijzigingen maken:
- Op het scherm Toegangsbeheer, selecteert u de optie
- Op het scherm Toegangsbeheer, selecteert u de optie
- Op het scherm Layout Instellingen, vult u in het veld Uw URL de pagina op uw Joomla site waar gebruikers kunnen inloggen in
Ten tweede moet gezorgd dat de gegevens uit de Joomla! database overeenkomen met de velden in uw SuperSaaS database. Maak de volgende aanpassingen bij Toegangsbeheer:
- Zet de optie uit:
- Zet het knopje voor e-mailadres op Optioneel (of Verplicht)
- Zet alle andere velden op Niet vragen (u kunt het veld Wachtwoord ook uitzetten, aannemende dat u de optie ) heeft gekozen
SuperSaaS instellen
De afbeelding links laat de pagina Toegangsbeheer zien met de gemaakte instellingen zoals hierboven beschreven.De knop zichtbaar maken op uw site
Plaats op iedere pagina waar u de knop wilt zien de code [supersaas]
.
De code kan optioneel nog de parameters after
, label
en image
bevatten die de waarden uit het instellingenscherm overschrijven.
Dit is handig als u meerdere knoppen naar verschillende agenda’s wilt laten wijzen, bijvoorbeeld:
[supersaas after="agenda_1" label="Reserveer in agenda 1"]
[supersaas after="agenda_2" label="Reserveer in agenda 2" image="https://example.com/book_now.gif"]
De knop uitproberen
U kunt nu de knop op uw eigen site uitproberen. Als beheerder moet u nog steeds inloggen op de normale manier via de SuperSaaS site, dus om te proberen of het werkt moet u zich voordoen als gewone gebruiker. Als u superusers wilt gebruiken dan moet u zorgen dat die eerst een keer via Joomla! zijn ingelogd, voordat u hun rol instelt via de Gebruikerbeheer pagina in uw SuperSaaS account.
Veel voorkomende problemen
- Als u de knop niet ziet, let dan op dat de knop alleen zichtbaar is voor gebruikers die ingelogd zijn op uw Joomla! site
- Als u de melding krijgt e-mail is geen geldig e-mailadres, lees dan de paragraaf “Uw SuperSaaS account instellingen aanpassen…” hierboven nog eens door om te controleren of u alle instellingen wel heeft overgenomen
- Als u de melding krijgt Loginnaam is een term die niet gebruikt mag worden, zorg dan dat u het proces als gewone Joomla! gebruiker probeert, en niet als u als Joomla! beheerder bent ingelogd.
- Als de knop de gebruiker wel doorverwijst, maar hem niet echt inlogt, en u heeft een URL gebruikt in het veld “Agendanaam of URL”, stel dan het veld Eigen domeinnaam in op het domein uit de URL.