Het reserveringsproces aanpassen
Mogen gebruikers herhalende reserveringen maken? Is betaling of goedkeuring vereist voor het maken van een afspraak? Moeten nieuwe afspraken bevestigd worden? Naar wie? En wilt u ook nog een herinnering sturen? Iedere stap in het reserveringsproces is aan te passen.
Herhalende reserveringen
Standaard kunnen gebruikers maar één reservering per keer maken. Met de Resource- en Capaciteits- agenda’s is het echter mogelijk om gebruikers toe te staan om herhalende reserveringen te maken.
Resource agenda
- Navigeer naar Configureren > Proces
- Selecteer de optie
- Klik op
Als gebruikers een reservering maken zien ze nu de optie om de reservering dagelijks, wekelijks, tweewekelijks, maandelijks op datum of maandelijks op dag te herhalen tot een (verplichte) einddatum.
Capaciteitsagenda
Als u een nieuwe opening aanmaakt op een capaciteitsagenda, kunt u als beheerder (of als superuser) bepalen of de reservering dagelijks, wekelijks, tweewekelijks, maandelijks op een specifieke datum of maandelijks op een specifieke dag herhaald moet worden, tot een bepaalde einddatum. Dit maakt het eenvoudig om reserveringen te ontvangen voor bijvoorbeeld een wekelijkse cursusavond. Alleen als de opening een herhalende opening is en de agenda-instellingen het toelaten om herhalende reserveringen te maken kunnen gebruikers dit ook daadwerkelijk doen.
Om gebruikers toe te staan om herhalende reserveringen te maken op een capaciteitsagenda onderneemt u de volgende stappen:
- Navigeer naar Configureren > Proces
- Afhankelijk van of u wilt dat men altijd een serie openingen in een keer moet reserveren of dat men ook losse openingen mag reserveren, kies de optie die van toepassing is onder Mag een gebruiker repeterende reserveringen maken?
- , of
- Klik op
Houd er rekening mee dat het systeem niet toestaat om openingen of reserveringen meer dan 52 keer te herhalen. Dit is om te voorkomen dat gebruikers een oneindige serie reserveringen maken, wat er voor zou zorgen dat u ineens over de limiet van uw pakket heen gaat.
Als u reserveringen meer dan 52 keer wilt herhalen kunt u simpelweg naar de laatste reservering in de serie gaan. Als u op bewerken klikt, ziet u opnieuw de optie om de reservering te herhalen, enzovoort. Bij een capaciteitsagenda gaat u naar de laatste opening en klikt u op Opening wijzigen.
Betaling en goedkeuring
Afhankelijk van hoe u uw agenda wilt gebruiken, wilt u wellicht reserveringen goedkeuren voordat deze definitief bevestigd worden aan gebruikers. Of misschien wilt u eerst een betaling ontvangen. Via Configureren > Proces, onder Betaling of goedkeuring vereist?, kiest u de optie die van toepassing is.
De optie
is standaard geselecteerd. Als u reserveringen zelf handmatig goed wilt keuren selecteert u de optie . Nu zijn reserveringen niet definitief voordat u als beheerder (of een superuser) de reservering heeft goedgekeurd. Pas daarna zal er een bevestiging gestuurd worden (als u dit heeft ingesteld). Op de agenda zijn reserveringen die nog niet zijn goedgekeurd lichter gekleurd en gemarkeerd met een in lijst overzichten, zoals de agendapagina de gebruiker. Als u deze optie selecteert, verschijnt er ook een nieuwe optie, . Vink deze optie aan als u per e-mail op de hoogte gesteld wilt worden van nieuwe reserveringen.Let er op dat de optie om reserveringen die door een superuser of de beheerder zijn gemaakt standaard op ‘automatisch goedkeuren’ staat.
U kunt er ook voor kiezen om te vragen om een (gedeeltelijke) betaling en automatisch reserveringen goed te keuren (en te bevestigen) als de betaling is voldaan. Dit kunt u doen door de optie Betaling.
te selecteren. Als u gebruikers de optie wilt bieden om later te betalen, kies dan voor . Meer informatie over het instellen van het betalingsproces is te vinden in de sectieBevestigingen en herinneringen
Met SuperSaaS kunt u e-mail en/of sms-notificaties en herinneringen sturen. Deze kunnen gebruikt worden om reserveringen te bevestigen aan gebruikers en om uzelf op de hoogte te houden van nieuwe of aangepaste reserveringen.
Bevestigingen
Door de optie Configureren > Proces, kunt u gebruikers een bevestiging sturen zodra een reservering is goedgekeurd. Gebruikers zullen ook een notificatie ontvangen van latere wijzigingen die gemaakt worden in de reservering of als de reservering verwijderd wordt. Als u gebruikers zelf wilt laten kiezen of ze wel of geen bevestiging willen ontvangen, selecteer dan de optie .
te selecteren onderOm er voor te zorgen dat notificaties goed aankomen, wilt u wellicht dat e-mailadressen van gebruikers bij de registratie geverifieerd worden. Dit kunt u instellen via Toegangsbeheer. Als u niet met registratie werkt, zorg er dan voor dat het e-mailadres van gebruikers wordt gevraagd bij het maken van een reservering en schakel de optie op de Toegangsbeheer-pagina uit.
De sectie Dagelijks gebruik geeft u meer informatie over bevestigingen als u namens gebruikers handelt.
Herinneringen
Naast e-mail bevestigingen, kunt u gebruikers ook herinneringen sturen voor een afspraak of reservering. Als u een sms gateway heeft ingesteld (zie hieronder), dan kunt u kiezen tussen e-mail of sms-herinneringen. Als u kiest voor sms-herinneringen, zorg er dan voor dat u vraagt om een mobiel nummer bij de registratie en/of reservering. De meeste sms notificatie-opties zijn overigens niet zichtbaar tenzij u de sms gateway al heeft ingesteld.
Het systeem biedt ook een optie om gebruikers een vervolg-e-mail te sturen na de afspraak of reservering. Als u deze optie heeft geactiveerd kunt u de tekst van de e-mail aanpassen via Configureren > Uiterlijk (zie ook E-mail berichten aanpassen).
Een sms gateway instellen
Om sms-notificaties te sturen, dient u eerst een sms gateway in te stellen. SuperSaaS verkoopt zelf geen sms-krediet, maar biedt verschillende opties voor integratie met nationale en internationale sms-aanbieders (hieronder ziet u een selectie, op de configuratiepagina in uw account staan alle opties).
Zodra u een account heeft aangemaakt bij een van de aanbieders, dient u uw account gegevens zoals gebruikersnaam en wachtwoord onder sms instellingen in te voeren. Als uw sms-aanbieder vraagt om een gateway type, selecteer dan HTTP.
U activeert de sms gateway door de optie
te selecteren en de wijzigingen op te slaan. Het SuperSaaS systeem zal vervolgens uw account gegevens verifiëren bij uw sms-aanbieder. Een statusbericht bovenaan de pagina geeft aan of dit proces succesvol is verlopen.Andere notificaties
U kunt het systeem instellen om u of anderen een notificatie te sturen van alle nieuwe of aangepaste reserveringen. Verder kunt u er voor kiezen om een notificatie per e-mail te ontvangen voor iedere individuele wijziging of dagelijks een overzicht met alle aanpassingen. Om deze e-mails naar meerdere personen tegelijkertijd te sturen, vult u de e-mailadressen gescheiden door een komma in onder Moeten we nog iemand anders op de hoogte stellen van een nieuwe of gewijzigde reservering?.
Als u een sms gateway heeft ingesteld (zie hierboven), dan kunt u ook notificaties van nieuwe of gewijzigde reserveringen naar een of meer mobiele nummers sturen. Dit is met name handig als u notificaties wilt ontvangen van wijzigingen vlak voor aanvang van een afspraak.
Het proces na het maken van een reservering
Via Configureren > Proces, kunt u ook aangeven waar gebruikers heen moeten worden gestuurd na het voltooien van een reservering. Standaard blijven gebruikers op de pagina waar ze vandaan kwamen. De nieuwe reservering wordt dan uitgelicht en boven de agenda is een bericht zichtbaar dat de reservering succesvol was.
U kunt er ook voor kiezen om een gebruiker naar zijn eigen agendapagina te sturen, waar een overzicht staat van al zijn of haar toekomstige reserveringen. Het is ook mogelijk om gebruikers naar een andere URL te sturen na het voltooien van de reservering. Het is raadzaam om op een dergelijke pagina ook duidelijk aan te geven dat de reservering succesvol was. Als u gebruikers zomaar doorstuurt naar uw homepage zonder aan te geven wat er met de reservering is gebeurd kan dit verwarrend zijn.
$name
, $id
, $price
, $slot_id
, $e-mail
of $full_name
in de URL toevoegen, wat automatisch wordt vervangen door de bijbehorende loginnaam, ID, prijs, opening ID, e-mail of volledige naam.
Op uw eigen server kunt u dan deze informatie uit de binnenkomende URL verwerken.
Via Layout Instellingen kunt u specificeren naar welke URL uw gebruikers toe gestuurd moeten worden als ze uitloggen (of op uw logo klikken als u dit heeft ingesteld). Dit kan een andere URL zijn. Uw homepage is in dit geval waarschijnlijk wel een goede keuze.